Col·laboracions

XV BIENNAL ESPANYOLA D’ARQUITECTURA I URBANISME

La XV BEAU inaugura su primera itinerancia internacional en Japón.

La XV BEAU inaugura su primera itinerancia internacional en Japón.

El 30 de junio a las 17:30 h se inaugura la exposición de la XV Bienal Española de Arquitectura y Urbanismo en la Embajada de España en Japón, en la ciudad de Tokio. Del 1 al 13 de julio se podrá visitar en la galería de la Embajada de España en Tokio la instalación Campo/Contracampo de Jordi Bernadó, que muestra los proyectos premiados en la categoría ‘Panorama de obras’ de la XV BEAU. De esta forma, Tokio se convierte en la primera ciudad del programa de itinerancia internacional que acoge a la XV BEAU.

La exposición, de acceso libre, podrá visitarse del 1 al 13 de julio, en horario de lunes a jueves, de 10:00 a 17:00 h, y viernes, de 10:00 a 16:00 h.

Esta itinerancia es posible gracias a la organización del Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana, al patrocinio de COMPAC y la colaboración de Cooperación Española de la Embajada de Japón, CSCAE y Fundación Arquia. En adelante, la Bienal continuará desarrollando su programa de itinerancias que la llevará, a lo largo de 2022, a diferentes destinos internacionales.

La XV edición de la BEAU está patrocinada por primera vez por COMPAC de manera exclusiva.

La XV edició de la BEAU està patrocinada per primera vegada per COMPAC de manera exclusiva.

La XV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme proposa ser el lloc de reflexió sobre les capacitats de conciliació que poden tenir l’arquitectura i l’urbanisme respecte de les dues realitats territorials que hi ha al país; la d’una Espanya densa, dinàmica i poblada i la d’una altra amb menor densitat, més invariable i deshabitada que conforma un país que està dins d’un altre.

Els conceptes amb els que acostumem a definir els nostres espais socials, culturals i fins i tot físics tenen diferents aproximacions i fins i tot significats oposats depenent de si es tracta dels altiplans daurades de Castella o el bigarrament costaner de la Mediterrània. Treball, vellesa o veïnatge – per posar uns exemples – es perceben de manera diferent depenent de l’entorn urbà, rural o territorial; fins i tot categories com el temps o la distància són relatives en funció de la major o menor densitat de població.

La XV edició de la Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme (BEAU), promoguda pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, a través de la Direcció General d’Agenda Urbana i Arquitectura, creada en col·laboració amb el Consell Superior dels Col·legis d’ arquitectes d’Espanya (CSCAE) i la Fundació Arquia, està patrocinada per primera vegada per COMPAC de manera exclusiva.

COMPAC assumeix així el patrocini únic de l’esdeveniment més destacat de el sector de l’arquitectura a Espanya, amb projecció i impacte internacional, que ha tingut lloc en dues seus físiques i una tercera seu virtual sota el títol España vacía / España llena. Estrategias de conciliación. Una cita que ha reunit les propostes més rellevants de l’arquitectura i l’urbanisme espanyols dels tres últims anys (2018-2020), i que ha estat comissariada per un equip d’arquitectes format per dos estudis amb ubicació a Valladolid i Barcelona: Óscar Miguel Ares, Anna Bach i Eugeni Bach.

 

Com ha d'abordar l'arquitectura conceptes que tenen significats diferents en els dos territoris?

A partir de las arquitecturas, estrategias urbanas y propuestas territoriales planteadas, la XV Bienal ofrece un panorama de respuestas amplias a cuestiones muy concretas.

¿Debe plantearse de la misma manera una residencia para la vejez en la España Vacía que en la Llena?, ¿Cómo debemos plantear los retos entorno a la vivienda en ambos contextos? ¿Cuál debe ser nuestra respuesta en cuanto al espacio púbico?

L’exposició de la XV BEAU al Museu Patio Herreriano de Valladolid

En línia amb el lema España Vacía, España Llena, estrategias de conciliación, el disseny expositiu de la XV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme s’ha concebut en dues seus físiques -Pavelló Mies van der Rohe de Barcelona i al Museu Contemporani d’Art Pati herreriano de Valladolid- que responen a les dues realitats territorials plantejades en el comissariat.

L’exposició de Valladolid, oberta a el públic des del 2 de juliol a l’10 d’octubre, recull la selecció realitzada pels jurats de la XV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme en les seves diferents categories: Panorama d’Obres, Recerca, Projectes Final de Carrera i Fotografia; organitzada al voltant de tres temàtiques que mostren la dicotomia i la manera en què s’aborden, des de l’arquitectura i l’urbanisme, certs conceptes en l’Espanya Buida i l’Espanya Llena, amb la voluntat de traçar similituds i diferències que ens permetin definir punts de trobada.

Aquestes temàtiques són:

Territori: Context i Demografia.

Societat: Compartir i Habitar.

Economia: Societat i Recursos.

L’exposició de la XV BEAU al Pavelló Mies Van der Rohe de Barcelona

L’exposició de Barcelona, oberta a el públic entre el 28 de juny i el 16 de setembre, es va dividir en dues parts. La primera, exterior, composta per deu estructures metàl·liques a manera de grans cartells zigzaguejants que van mostrar dues fotografies de cadascuna de les obres premiades al Panorama d’Obres.

Aquestes fotografies es van realitzar expressament per l’artista Jordi Bernadó amb la intenció de lligar l’exposició d’aquestes obres amb el tema de la Biennal. Les dues fotografies de cada projecte són una visió de “camp” i una altra de “contracamp” de cada obra, de manera que obra i context es fusionen en una sola imatge i ens parlen tant dels projectes premiats com del territori i context en el que s’assenten. La col·locació de les fotografies de manera fragmentada en les estructures en ziga-zaga va permetre veure les dues imatges alhora i, a el mateix temps, i depenent de el punt de vista, permetia veure una o l’altra a mesura que ens movíem al voltant de les peces, establint una relació personal i corpòria amb cada un dels visitants.

La segona part de l’exposició, a l’interior de l’pavelló, completava la informació de la primera a través d’realitzats pel mateix artista, un per cada obra premiada, que ens va oferir una visió panoràmica de l’context de cadascuna de les obres, i ens va permetre acabar de tancar els interrogants que les fotografies de l’exterior ens havien plantejat.